asane genuflexiune
7 asane pentru deschiderea soldurilor care elibereaza energia negativa.
august 10, 2017
Tot ce ai vrut sa stii vreodata despre Yin si Yang.
august 18, 2017

Ce inseamna Hatha Yoga, de fapt? (si nu, nu inseamna “Soare si Luna”)

hatha yoga

 

Una dintre cele mai raspandite neintelegeri din lumea yoga de azi este ideea ca termenul „Hatha” este compus din radacinile „ha” care inseamna Soare si „tha” care insamna Luna. Odata cu aceasta neintelegere a fost transmisa si ideea ca in Hatha Yoga, practica fizica are ca scop armonizarea energiilor solare si lunare.

Desi aceasta idee poate fi justificata, ea este de fapt foarte gresita. In acest articol vom explora sa vedem ce inseamna de fapt cuvantul Sanskrit „Hatha” si sa intelegem de unde vine neintelegerea.

Vom incerca sa oferim si o descriere mai corecta a „Hatha Yoga” si o clarificare.

 

Ce inseamna „Hatha” si „Hatha Yoga” ?

Cuvantul „Hatha” inseamna „efort”, „forta” sau „straduinta” si in consecinta comunica esenta practicii.

In primul rand, „Hatha Yoga” se refera la acea parte din Yoga care are de-a face cu efortul fizic. In mod traditional, incepem cu efort sustinut (realizarea asanelor), apoi trecem la practici mai subtile (tehnici de respiratie, folosirea bandha-urilor pentru deblocarea centrilor energetici) pentru ca in cele din urma sa ajungem la partea de meditatie.

In al doilea rand, termenul „Hatha” ne aminteste ca trebuie sa depunem efort pentru a progresa in practica noastra. Acesta este un lucru foarte folositor, pentru ca de multe ori, credem ca drumul spiritual este mai usor decat este de fapt. Si astfel, ne lasam distrasi de tentatii. Simplul fapt ca aceasta cale este numita calea „efortului” ne reaminteste ca munca spirituala necesita la fel de multa daruire si efort ca si munca fizica si ca nu ar trebui sa fim descurajati de acest lucru.

Termenul „Hatha Yoga” ne reaminteste ca aceasta straduinta este absolut naturala si normala si ne ajuta sa ne mentinem motivati si pozitivi.

 

Originea conceptului de Hatha Yoga ca „Soarele si Luna”.

Poate ca la momentul asta te intrebi „Asa, dar totusi Soarele si Luna nu fac parte din acest concept?” De fapt aceasta este o teorie foarte comuna dar complet eronata.

Pe scurt, cuvantul Sanskrit „Ha” nu are nimic de-a face cu „Soarele” si nici „Tha” nu inseamna „Luna”. Exista alte expresii care se folosesc in Yoga si care se refera la Soare si Luna, cum ar fi „Surya” din „Suryanamaskaram” (Salutul Soarelui) sau „Chandra” din „Ardachandrasana” (Postura Lunii in crestere), insa „Ha” si „Tha” nu se afla printre ele.

Si atunci ne intrebam: „De unde a aparut aceasta eroare atat de inradacinata si des intalnita?” Pentru a raspunde la aceasta intrebare, trebuie sa ne uitam la dezvoltarea recenta a stiintei Yoga. Conceptul de „Hatha Yoga” dateaza de mii de ani, insa accentul pe practica fizica a fost pus incepand din secolul XVI, moment in care a fost redactat si textul „Hatha Yoga Pradipika”. In acest text, Swami Svatmarama a descris practica de baza a Hatha Yoga si scopul acestei practici. El spunea ca scopul ei este atingerea starii de Samadhi.  

Svatmarama spune ca practica Hatha Yoga este fara niciun sens daca nu suntem concentrati pe meditatie si scopul acesteia.

 

Echilibrarea energiilor – o mica parte din Hatha Yoga. 

Deci unde intra Soarele si Luna in toate astea? La un moment dat, in text, Svatmarama vorbeste despre influenta practicii fizice asupra curgerii energiilor in corp. In mod specific, el spune ca energiile se impart in doua tipuri: „Ida” si „Pingala” si ca pot fi comparate cu cele doua energii complementare care alcatuiesc tot ce inseamna viata: masculin si feminin, generativ si receptiv, cald si rece etc..

Svatmarama explica apoi ca o parte din munca yoghinului poate fi considerata un fel de echilibrare a acestor energii – unirea elementelor din corp „solare” cu cele „lunare”.

Probabil ca de aici a plecat teoria cu Soarele si Luna, insa exista o deosebire. Svatmarama a folosit aceasta exprimare ca o analogie si nu ca o traducere literala a termenului. In al doilea rand, in text, el subliniaza ca aceasta echilibrare a energiilor este doar o mica parte din ceea ce reprezinta Hatha Yoga.

Cu alte cuvinte, daca luam echilibrarea energiilor ca scop principal al practicii noastre interpretam gresit spusele lui Svatmarama si ale tuturor maestrilor Hatha Yoga.

 

De ce este important?

Exista cateva motive pentru care am vrut sa facem aceasta clarificare. Pe de o parte am vrut sa clarificam partea lingvistica. Atunci cand predam studentilor nostri notiuni eronate, ne distrugem propria credibilitate si reputatia Yoga.

Mai mult, daca punem prea mult accent pe echilibrarea energiilor, pierdem din vedere partile cele mai importante ale caii Yoga, cum ar fi meditatia si controlul mintii.

In plus, mai sunt cateva argumente ce tin de natura subtila. Toti yoghinii sunt de acord ca echilibrarea permanenta a acestor energii este imposibila. Adica nu este posibil ca ele sa curga armonios in permanenta atata timp cat suntem in corpul fizic.

Daca sugeram studentilor nostri sa isi concentreze atentia pe realizarea acestui echilibru, ii incurajam de fapt sa urmeze un obiectiv imposibil de atins. Potrivit lui Svatmarama, aceasta energie ar fi mai bine sa fie investita in meditatie.

Svatmarama spune ca echilibrarea acestor energii nu ne ajuta sa progresam neaparat pe calea spirituala si ca mai bine ar fi sa disciplinam mintea si sa o ghidam, iar energia va urma mintea si va curge armonios in corp.

 

O alternativa pe care o sugeram.

In concluzie, daca „echilibrarea Soarelui si a Lunii” nu este cea mai corecta definitie a Hatha Yoga, cum am putea sa o prezentam studentilor nostri? O alternativa ar fi aceasta:

„Hatha este ramura din Yoga in care folosim exercitii fizice – inclusiv posturi, tehnici de respiratie – pentru a construi un control bun asupra mintii noastre cu scopul ultim de a realiza starea de Samadhi. Parte din acest proces presupune echilibrarea aspectelor ce apar ca fiind duale in corp si minte, avand intelegerea ca aceste polaritati sunt o parte naturala a vietii si sunt in permanenta in schimbare.

Pastrand aceasta constientizare, ne straduim sa ne indreptam spre o armonie din ce in ce mai mare, marindu-ne intelegerea despre dualitate si aspirand sa o transcedem.

 

Sursa: Acest articol a fost preluat de pe siteul www.thelivingyogablog.com

 

Facebook Comments Box
Send this to a friend