meditatia buddhista
Ce este meditatia?
octombrie 20, 2017
mintea meditatie
Ce este de fapt mintea?
octombrie 27, 2017

Respiratia care face ca inima sa infloreasca.

respiratia

 

La cursurile de meditatie si yoga pe care Andrei Visan le sustine in fiecare luni, in Bucuresti, invatam meditatia constientizarii respiratiei. In limba sanskrita ea se numeste Anapanasati sau Anapana.

Aceasta este una dintre meditatiile de baza din traditia Vipassana si mai nou ea a devenit cunoscuta lumii occidentale sub numele de Mindfulness.

 

 „ Respiratia iubirii ”.

In urma cu cativa ani l-am descoperit pe Bhante Vimalaramsi, un calugar buddhist de origine americana, cu o vechime de peste 40 ani in aceasta traditie, care vorbeste despre meditatia Anapanasati  numind-o „ respiratia iubirii ”. Viziunea lui mi-a starnit curiozitatea si am inceput sa ii citesc cartile.

De ce numeste Vimalaramsi metoda Anapanasati „ respiratia iubirii ”? Pentru ca aceasta meditatie ce are la baza constientizarea sau observarea respiratiei este cea mai eficienta tehnica de curatare si linistire a mintii. Iar atunci cand avem o minte curata, inima infloreste in mod natural, nemaifiind obstructionata de ganduri negative, ura, invidie sau critica.

 

meditatie respiratia

 

In cartea sa „Respiratia iubirii”, Vimalaramsi descrie aceasta meditatie, intr-o perspectiva noua, plina de iubire. De aceea, as vrea sa iti vorbesc mai mult despre viziunea si instructiunile lui.

Iata ce spune el:

 


„Constientizarea inseamna sa accepti cu iubire ce se intampla in momentul prezent, fara sa incerci sa controlezi, sa schimbi sau sa opui rezistenta.Sa fii cu adevarat constient inseamna sa te deschizi in totalitate si sa permiti sa se intample orice s-ar intampla in momentul prezent. „


 

Instructiunile lui Buddha.

Bhante Vimalaramsi spune ca in practica si invataturile sale urmeaza cu strictete insructiunile pe care Buddha le-a lasat in textul Anapanasati Sutta, in urma cu mai bine de 2500 ani.

 


“Un calugar merge in padure, sau la adapostul unui copac, sau intr-o coliba goala. Dupa ce si-a incrucisat picioarele, si-a asezat spatele drept si a intrat in starea de constientizare, inspira fiind pe deplin constient, expira fiind pe deplin constient.”

Fragment din Anapanasati Sutta – instructiunile lui Buddha pentru meditatia constientizarii respiratiei.


 

Alegerea locului.

Asadar, Buddha recomanda sa ne gasim un loc cat mai linistit, departe de agitatie, zgomot sau muzica. Acolo sa ne asezam sa meditam intr-o postura cu picioarele incrucisate si spatele drept.

Poate ca va intrebati de ce recomanda sa tinem picioarele incrucisate. Ei bine, aceasta postura favorizeaza circulatia energiei si conservarea ei in timpul meditatiei. Desigur, nu toti avem aceeasi flexibilitate sau experienta in realizarea posturilor yoga, asa ca daca nu puteti sa tineti picioarele incrucisate, nu trebuie sa va faceti griji. Important este ca picioarele sa fie indoite si sa fie relaxate, pentru a nu ne intrerupe in mijlocul meditatiei sa ne schimbam pozitia.

Personal, nu tin picioarele incrucisate, ci indoite si nu am avut niciodata probleme.

Atentie, daca sezutul pe podea este dureros pentru tine, poti folosi un scaun.

 

Tine spatele drept.

In ce priveste spatele drept, aceasta este o cerinta necesara. Cand ai spatele drept te asiguri ca nu te lasi prada somnului in timpul meditatiei. In plus, energia si sangele va circula mult mai bine pe o coloana dreapta.

Iti dau un sfat: incearca sa fii atent si la spate si sa observi cand spatele nu-ti mai sta drept. Apoi revino la pozitia initiala. Daca ai alunecat intr-o parte, e posibil ca si mintea sa fii alunecat intr-un film plin de scenarii interesante…sau in somn.

 

Stai nemiscat.

Un alt aspect important al meditatiei Anapanasati este ca nu trebuie sa te misti. Pe cat posbil. Meditatia este in primul rand un angajament fata de tine. Un angajament ca te vei dedica observarii respiratiei si tuturor fenomenlor care se intampla in acest timp: ganduri, senzatii, emotii etc..

Nemiscarea corpului atrage nemiscarea mintii.

 


„Nu da din degetele de la picioare, nu-ti misca mainile, nu te scarpina, nu-ti schimba postura in niciun fel pana la finalul meditatiei. Orice miscare intrerupe continuitatea practicii si asta poate inseamna sa reiei meditatia de la inceput.”

Bhante Vimalaramsi, Respiratia iubirii


 

A intra in starea de constientizare.

Atunci cand Buddha spune ca meditatorul intra in starea de constientizare, se refera la retragerea simturilor in interior si la oprirea interesului fata de lucrurile exterioare. Atunci cand apare o distractie exterioara – un sunet, miros, gust, senzatie sau gand – suntem pur si simplu constienti de aceasta dar ii dam drumul, fara sa ne atasam de ea.

Ne relaxam si ne intoarcem la obiectul meditatiei noastre, care este respiratia.

 

A constientiza respiratia.

Dupa ce meditatorul „a intrat in starea de constientizare,” acesta „ inspira fiind pe deplin constient, expira fiind pe deplin constient.”

Asadar, aici este cuprinsa esenta a tot ceea ce avem de facut: inspiram fiind constienti de respiratie, expiram fiind constienti de expiratie.

De obicei, prima meditatie este revelatoare. Iti dai seama ca ai trait o viata intreaga cu o minte ca o maimuta care nu poate sta locului o clipa. In plus, nu ai niciun moment de liniste, de pauza, in tot acel flux neincetat de ganduri. Mintea compara, analizeaza, diseaca, judeca, critica si ataseaza etichete peste imagini din trecut si creeaza scenarii noi in viitor, folosindu-se de experientele trecute.

Daca mintea e ocupata cu toate aceste ganduri, cand mai avem timp sa iubim?

 

Relaxarea inseamna iubire de sine.

In toata invatatura sa, Vimalaramsi accentueaza importanta relaxarii. El spune ca fara relaxare, meditatia corecta nu este posibila si ca fara relaxare iubirea nu este posibila. E important sa cultivam auto-disciplina insa nu trebuie sa facem militarie cu noi insine. In schimb sa cultivam o stare de relaxare permanenta ca fundal al iubirii de sine.

Iata cum formuleaza el:

 


„Oricand te concentrezi prea tare sa fii atent la obiectul meditatiei si sa inlaturi distractiile, vei experimenta o incordare dureroasa la nivelul capului. In schimb, tensiunea sau incordarea nu apar daca atunci cand inspiri faci acest lucru fiind relaxat si expiri, fiind relaxat.”


 

Sper ca instructiunile lui Bhante Vimalaramsi ti-au starnit curiozitatea!

Daca vrei sa afli mai multe despre constientizarea respiratiei si sa inveti sa meditezi, te invitam la cursul de meditatie si yoga sustinut de Andrei Visan, in fiecare luni, de la ora 19:00 la 21:00 la adresa Bulevardul Alexandru Ioan Cuza 39, Academia de Studii Holistice Marius Vornicescu.

In incheiere, as vrea sa-ti ofer un citat deosebit al lui Buddha, care ne indeamna sa cultivam iubirea in absolut tot ce traim:

 


„Iubeste locul in care te afli.

Iubeste ceea ce faci in momentul prezent.

Iubeste pe cei in compania carora te afli.”

Buddha


 

 

Sursa: „Respiratia iubirii” de Bhante Vimalaramsi

 

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat:

Send this to a friend