...
respiratia
Respiratia care face ca inima sa infloreasca.
octombrie 26, 2017
invatatura lui buddha
Perle din intelepciunea lui Buddha.
noiembrie 2, 2017
respiratia
Respiratia care face ca inima sa infloreasca.
octombrie 26, 2017
invatatura lui buddha
Perle din intelepciunea lui Buddha.
noiembrie 2, 2017

Ce este de fapt mintea?

mintea meditatie

 

Pe masura ce meditam, incepem sa aflam ce este mintea. Gradual descoperim natura adevarata a mintii – aceea ca in mod esential ea este clara, inteleapta si impartiala.

Care este natura acestui fenomen pe care il experimentam ca fiind mintea? Potrivit intelegerii buddhiste, mintea este clara, inteleapta si impartiala.

 

Mintea este obiectiva.

In primul rand, mintea este impartiala. Mintea este relativ neutra si experimentam lumea prin ea. Ea ia forma a orice proiectam pe ea. Atunci cand mintea este asezata, gasim in ea calitati precum iubirea si compasiunea iar intelegerea apare natural. Aceste trasaturi sunt mai apropiate de adevarata natura a mintii decat cele negative.

Mintea nu este fizica, evident, nu are o forma. Ea este mai degraba transparenta si poate penetra orice. Nimic nu o poate opri. Ce inseamna ca mintea poate penetra forme?

Inseamna, de exemplu, ca atunci cand simtim manie, sau dorinta, sau foarte multa mandrie si aroganta, noi devenim acea emotie. Atunci cand stam in meditatie observam cand avem deodata un gand care ne face foarte maniosi si observam cum mania se misca inspre noi, aproape ca si cum ar fi un lucru fizic. Mintea devine complet absorbita si greoaie cu toate aceste emotii si obiceiuri mentale pe care le repetam.

Deci, intr-un fel, emotia a schimbat forma mintii. Pentru ca mintea nu are niciun fel de inclinatie inerenta, ea ia forma acelei emotii. Si ce se intampla in timp este ca mintea devine impovarata si greoaie din cauza tuturor emotiilor si tiparelor mentale.

De aceea este atat de important sa intelegem natura elementara a mintii. Nu avem de ce sa ne pierdem speranta, pentru ca acum stim ca, in esenta ei, mintea nu este stupida sau furioasa, nici ignoranta sau confuza.

Cateodata poate ca ne simtim stupizi sau furiosi, insa asta se intampla doar pentru ca mintea a fost conditionata. In mod traditional, mintea este comparata cu o haina alba care a fost patata. Insa in mod fundamental, ea este si ramane pura.

 

Mintea este inteleapta.

In al doilea rand, mintea este inteleapta. Ea este inteligenta. Asa se face ca noi putem face diferenta dintre o piatra, o carte si o para. Asa se face ca noi stim cand ne aflam afara si cand ne aflam in interior. Acel aspect al mintii care este inteligenta, intelepciunea, ne ajuta sa cunoastem aceste diferente. Este la fel ca lumina Soarelui: atunci cand Soarele apare, caldura sa penetreaza totul. Putem spune ca aceasta caldura este trasatura intelepciunii.

In mod normal, noi luam aceasta abilitate a mintii de a stii de-a gata. Dar este foarte important ca in procesul de meditatie sa intelegem cu adevarat inteligenta ca o trasatura de baza a mintii.

Atunci cand avem o practica a meditatiei constanta, incepem sa reflectam asupra mintii si asupra a ce este ea cu adevarat. Din ce este facuta mintea, in esenta ei? Putem sa descriem mintea? De multe ori, eu compar mintea cu un cal salbatic. Este salbatic si nesupus, insa are potentialul de a fi imblanzit. Si atunci cand este antrenata, mintea nu ne mai arunca de pe sa, ci ne slujeste. Asa ca, trebuie sa stim ce este aceasta minte pe care noi vrem sa o imblanzim.

Pe masura ce meditam, incepem sa aflam ce este mintea. Usor-usor descoperim componentele mintii – claritatea, inteligenta si obiectivitatea. Incepem sa accesam aceste aspecte pure ale mintii si sa ajungem din ce in ce mai aproape de sursa. Poate ca ne simtim furiosi sau stupizi, insa prin procesul de meditatie, incepem sa vedem prin straturile mintii si sa ajungem in cele din urma la natura adevarata a mintii.

 

Mintea este clara.

Cea de-a treia caracteristica este claritatea. Claritatea inseamna aici ca este o distanta foarte mica intre noi si obiectele pe care le percepem. Mie imi place sa folosesc analogia inotului sub apa cu o masca. Prima data cand am facut scufundari acvatice, apa era foarte namoloasa, asa ca nu am vazut mare lucru. Insa a doua oara cand am facut scufundari, apa era foarte clara si am fost uimit sa vad ca totul era atat de minunat si aproape de mine. Despre acest tip de claritate vorbesc. Ne uimeste pentru ca totul devine mai clar decat suntem noi obisnuiti, si in plus apare un sentiment ca noi nu suntem separati de imprejurari. Ne simtim ca facand parte de acolo.

Ca sa punem aceasta intelegere a mintii in practica, trebuie sa folosim diferite tehnici care sunt potrivite in diferite etape ale procesului. Cu fiecare etapa a meditatiei apar obstacole, insa exista si antidoturi, prin care putem depasi aceste obstacole.

 

Cunoasterea mintii.

Ca meditatori, noi avem nevoie sa intelegem calea pe care o urmam: trebuie sa cunoastem etapele, obstacolele si antidoturile. Trebuie sa avem niste harti care sa ne ghideze, pentru ca altfel, daca mintea este lasata doar pe mana noastra, cedam aceluias vechi obicei de a hoinari prin ganduri. Urmarim o idee, care pentru un timp pare o idee buna, apoi ne vine alta. Si astfel, hoinarim dintr-un gand intr-altul, de la o idee la alta, de la o emotie la alta. Asa ca, pentru a traversa acest peisaj de concepte si ganduri, avem nevoie de harti.

Atunci cand meditam poate ca observam un mic gand ca „Ma intreb daca i-am dat de mancare catelului?” . Cu totii avem astfel de ganduri. Insa sunt ganduri si concepte care dureaza ani, sau chiar o viata, si care sunt mult mai greu de observat. Atitudini, credinte, afiliatii politice – acestea sunt concepte pe care nici nu stim ca le avem. Cu ajutorul meditatiei, noi avem ocazia sa dezlegam toate aceste ganduri, strat dupa strat.

Insa, calatoria in meditatie nu este despre depasirea concepteleor. Ar insemna sa ne uitam la minte dintr-un punct de vedere negativ, ca si cand starea noastra naturala este confuzia.

Perspectiva din care privim este ca noi incercam sa dezvoltam inteligenta naturala a mintii. La inceput poate ca ne gandim „am nevoie de concepte ca sa inteleg ce se intampla” si la nivelul asta e ok. Asa cum spunea marele yoghin Milarepa „greseli, greseli, daca nu erau greselile, nu as fi ajuns niciodata aici.”

Asa ca, trebuie sa facem greseli. Nu asta este problema. Calatoria noastra este o intelegere din ce in ce mai profunda despre natura conceptelor si natura mintii.

 

Acest articol a fost scris de Sakiong Mipham Rinpoche pentru LionsRoar.com. Gasiti originalul aici.

 

Va invit sa incercati practica yoga sau tehnicile de meditatie si respiratie la cursurile de yoga si meditatie sustinute de Andrei Visan in Bucuresti, care au loc in fiecare luni,la sediul Dhyana Yoga, adresa Bulevardul Alexandru Ioan Cuza 39,Bucuresti – telefon: 0722662486.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Send this to a friend
Seraphinite AcceleratorBannerText_Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.