buddhismul zen meditatie
Ce este Buddhismul Zen?
decembrie 26, 2016
ramana maharshi
Invatatura lui Ramana Maharshi – „Cine sunt eu?”
ianuarie 12, 2017

Cultivarea pacii cu ajutorul constientizarii respiratiei (Anapanasati).

anapanasati buddhism

Se spune ca insusi marele Buddha a predat Anapanasati sau constientizarea respiratiei, iar invataturile sale au ramas consemnate in Sutra Anapanasati. Aceasta este una dintre cele mai populare forme de meditatie raspandite pe intreg globul si una dintre cele mai eficiente. Cand vorbim de eficienta ne referim la posibilitatea de linistire a mintii si cultivarea unor calitati precum: claritatea, prezenta, intuitia, spatiul dintre ganduri si pacea. In occident si chiar la noi in tara, vei mai auzi de Anapanasati si sub numele de „mindfulness”.

Aceasta meditatie este caracteristica traditiei Buddhiste, si mai precis, ramurilor Buddhismului tibetan, Zen, Tiantai si Theravada.

 

Meditatia Anapanasati (constientizarea respiratiei).

Ca orice forma de meditatie, constientizarea respiratiei este un mod de autodisciplinare a mintii. Practicantul cauta sa cultive, prin practica zilnica, anumite calitati ale mintii (despre care am vorbit putin mai sus).

Despre ce este vorba: constientizarea inhalarii aerului prin nari si constientizarea expirarii aerului. Atitudinea mentala este aceea de echidistanta, non-judecare fata de procesul respiratiei si fata de orice gand care apare si dispare.

Pentru a intelege mai bine aceasta forma de meditatie, iti recomandam acest filmulet scurt in care Bhante Vimalaramsi prezinta pe scurt constientizarea respiratiei, citand din sutrele lui Buddha.

 

 

Bhante Vimalaramsi este un calugar cu o experienta de meditatie de peste 40 de ani. El a petrecut 20 de ani practicand Vipassana apoi a inceput sa studieze textele originale ale sutrelor redescoperind indicatiile lasate de Buddha. Cartile sale „Anapansati Sutta” si „ Breath of Love” sunt celebre in toate lumea pentru studiul constientizarii respiratiei.

 

Iata care sunt indicatiile lui Buddha in Anapanasati Sutta:

 

„Inspirand lung, intelegi „inspir lung”. Expirand lung, intelegi „expir lung”. Inspirand scurt, intelegi „inspir scurt”. Expirand scurt, intelegi „expir scurt”. Inspiri, simtind intregul corp. Expirand vei simti intregul corp.  

Inspirand, senzatiile corporale se vor calma. Expirand, senzatiile corporale se vor calma.

Inspiri, simtind bucurie. Expirand, simti bucurie.

Inspiri, simtind ca esti fericit(a). Expirand, simti ca esti fericit(a).

Inspiri fiind constient(a) de toate formatiunile tale mentale. Expiri, fiind constient(a) de toate formatiunile tale mentale.

In timp ce inspiri formatiunile tale mentale se calmeaza. In timp ce expiri, formatiunile tale mentale se calmeaza.

Inspiri fiind constiend de mintea ta. Expiri fiind constient de mintea ta.

Inspiri simtind cum mintea ta devine fericita. Expiri simtind cum mintea ta devine fericita.

Inspir concentrandu-mi mintea. Expir, concentrandu-mi mintea.

Inspirand imi eliberez mintea. Expirand, imi eliberez mintea.

Inspirand observ natura trecatoare a tuturor lucrurilor. Expirand observ natura trecatoare a tuturor lucrurilor.

Inspir, observand disparitia dorintei. Expir, observand disparitia dorintei.

Inspir observand ca toate fenomenele sunt fara inceput si fara sfarsit. Expir observand ca toate fenomenele sunt fara inceput si fara sfarsit.

Inspir observand detasarea. Expir observand detasarea.”

 

De ce sa practicam constientizarea respiratiei?

Buna intrebare! De ce sa pierdem o ora pe zi observand un fenomen atat de plictisitor si repetitiv precum respiratia in loc sa ne uitam la un film? Raspunsul pe care orice maestru il va da este: transformarea interioara nu poate avea loc fara o practica zilnica sustinuta a unei forme de meditatie care presupune intreruperea sirului nesfarsit al gandurilor. Cunosti foarte bine obiceiul mintii tale de a rumega la nesfarsit evenimente si relatii. De ce sa nu cunosti si o alta fata a mintii tale? Aceea in care este tacuta, observator echidistant al tuturor gandurilor si fenomenelor fizice, mentale si emotionale.

Buddha insusi promite beneficii garantate ale acestei meditatii:

 

„Daca este practicata cu regularitate si aprofundata, practica constientizarii respiratiei va duce la intelegere si eliberarea mintii.”

 

Mai stai pe ganduri?

Facebook Comments

Comments are closed.

%d blogeri au apreciat:

Join our list

Aboneaza-te la newsletterul nostru pentru a afla detalii despre cele mai noi articole, promotii, evenimente si cursuri disponibile.

Thank you for subscribing.

Something went wrong.

Send this to a friend