salutul soarelui
Fa aceasta practica o data pe an: Salutul Soarelui de 108 ori.
decembrie 10, 2016
buddhismul zen meditatie
Ce este Buddhismul Zen?
decembrie 26, 2016

Ce nu cunoastem despre respiratie?

 

 

 

 

 

Asemenea respiratiei, viata noastra apare si dispare in mod constant. Regretatul Taizan Maezumi Roshi ne invata cum sa desfasuram o practica profunda pentru a avea o respiratie sanatoasa. 

 

Despre respiratie si spiritualitatea ei – Dharma respiratiei.

Dragii mei dragoni si elefanti, stiti cat de multe ori respira un elefant? Nu stiti? Un om de stiinta japonez a aflat ca elefantii respira de 500.000.000 de ori intr-o viata. Nu este fascinant? Desigur, aceasta este doar o statistica. Insa, el nu spune de cate ori respira o fiinta umana.

De obicei, noi spunem ca sunt trei elemente esentiale in viata: hainele, caminul si hrana. Respiratia, fiind cea mai importanta, nici nu este mentionata. Nu numai ca ne ignoram propria noastra respiratie, dar de multe ori ignoram respiratia altor creaturi. Toate fiintele si plantele depind toate de respiratie. Respiratia reprezinta cea mai importanta dharma. Fara respiratie, dharma nu poate fi apreciata. Trebuie sa fim constienti de modul in care exista asa-numitele corp si minte. Este cea mai misterioasa, subtila dharma; totul se naste din ea.

 

Intregul corp respira. 

Noi, oamenii, de obicei, respiram de la cincisprezece pana la optsprezece ori pe minut. Am putea crede ca respiram numai prin nari sau plamani, dar, de fapt, tot corpul nostru respira. Atunci cand meditam, frecventa respiratiei noastre poate incetini la una pana la doua pe minut. Un copil respira de o data sau de doua ori in uterul mamei. Deci, atunci cand cultivati respiratia, ritmul de respiratie devine aproximativ la fel ca al unui copil in pantecele mamei.

 

respiratie sanatoasa

 

Am aflat despre qi gong, o gimnastica energetica chinezeasca datand aproximativ de 4000 de ani. Aceasta practica si intelepciunea se bazeaza pe experientele reale ale stramosilor nostri. Caracterul chinezesc qi are trei implicatii principale. In primul rand, ”ceata” sau ”eter”; in al doilea rand, ”suflare”; si al treilea, ”a da”. Atunci cand partea de sus a acestui caracter este scris cu doua linii, inseamna ”a lua”. Asadar, exista un echilibru intre a da si a lua. Gong este modul in care avem de a face in mod eficient cu qi, in scopul de a obtine cele mai multe beneficii. Cum putem trai in cel mai bun mod, utilizand si mentinand aceasta energie pretioasa pentru a beneficia de ea toata viata?

 

Lasati qi-ul sa respire. Lasati corpul sa respire. Lasati sangele si nervii sa respire. Apoi, fara nici un efort, respiratia voastra va fi relaxata si linistita.

Qi-ul este energie. Noi toti avem aceasta energie, si totusi unii sunt sanatosi, iar altii sunt bolnavi. Nu exista nici o energie buna sau rea, nici energie dreapta sau gresita. Energia este energie. Cum sa organizam aceasta energie astfel incat sa beneficieze atat corpul cat si mintea? Noi spunem ca corpul si mintea sunt un tot. Atunci cand nu intelegem acest lucru ca un concept de baza pentru a practica, ne regasim intr-o stare nesanatoasa. Uneori ne sufoca. Exista, fara dubii, cantitati enorme de energie pentru a fi cultivate. In mod constant viata fiecaruia dintre noi apare si dispare in fiecare moment. Viata, in fiecare moment, este intotdeauna de nou-nouta –acesta este modul de a respira. Atunci, ce ignoram la respiratie?

 

Zen si respiratia

Maestrii Zen, cum ar fi Dogen Zenji si Keizan Zenji, fondatorii scolii Soto Zen, au subliniat motivele esentiale pentru practica, insa au oferit putine instructiuni despre respiratie. Chiar de la inceputul practicii Zen, am aprofundat pana la esenta. Asa ca in loc sa acordam atentie respiratiei si sa apreciem practica in acest mod, Zen se concentreaza pe punctul esential al practicii. Nu trebuie sa uitati motivul pentru care practicati. Ce este aceasta viata? Cum ne apreciem corpul si mintea, care este intotdeauna centrul acestei vieti? In Zen, spunem ca acest corp si minte reprezinta trei comori. Ar trebui sa ne respectam reciproc, ca adevarate comori, literalmente. Aceasta este baza, fundatia de a care incepem sa invatam cum sa respiram, cum sa ne pastram  sanatosi si cum sa fim buni unii cu ceilalti.

Respiratia adecvata are doua caracteristici importante: tensiune si relaxare. Tensiunea este un sentiment de contractie sau de inmagazinare, pe cand relaxarea este un sentiment de eliberare. Luam si apoi dam drumul. Eliberarea este foarte importanta. Fara un corp si minte relaxate, fara a fi usurat, nu poti trai intr-un mod sanatos. Undeva ceva se acumuleaza, iar acel ceva te va deranja, mai devreme sau mai tarziu. Astfel incat acest echilibru intre inmagazinare si eliberare este foarte important. Va rugam sa retineti ca noi nu doar fac exercitii de respiratie; printr-o respiratie adecvata, putem trai o viata echilibrata.

 

Corp, respiratie, si minte.

Noi vorbim de corp, respiratie si minte, cu toate ca acestea sunt doar un singur lucru. Dogen Zenji este foarte atent in ceea ce priveste ordinea: corp, respiratie, si minte. El incepe intotdeauna cu corpul. In Fukanzazengi (Recomandarea universala pentru Zazen), Dogen Zenji spune: ”Trebuie doar sa respiram in liniste prin nari”. Daca respiratia este scurta, fii scurt. Daca este prelungita, fii profund. Astea sunt cuvintele sale. Dar, cand examinam instructiunile lui, ce inseamna ”linistit”? Respira prin zona asa-numita abdominala, folosind burta. Inainte de a ne naste, in timp ce inca eram in pantecele mamei noastre, cum am respirat? Nu va amintiti cum? De fapt, aceasta este problema! Trebuie sa ne amintim acea respiratie extraordinara. Ati vazut cum respira un copil nou-nascut si modul in care i se misca stomacul. Chiar si in partea de sus a capului copilului respira. Un copil respira cu intregul corp.

In instructiunile sale Dogen Zenji spune: ”Ganditi-va la absenta gandurilor”. Absenta gandurilor este cea mai buna expresie a modului de a respira. Cum sa aveti grija de acest corp si minte? Dogen Zenji spune ca exista tot felul de dispozitive artificiale in capul nostru. Puteti avea impresia ca nu va ganditi la nimic, dar, de fapt, sunteti infasurat de ganduri. Corpul si mintea voastra stie cum sa fie. Uitati despre aceste asa-numite lucruri artificiale. ”Uitati de sine si concentrati-va spre corp si minte.” Ingaduiti mintii si corpului sa fie intr-adevar minte si corp. Unii dintre voi nu gasesc placuta le o astfel de abordare. ”Oh,” veti spune, ”doresc sa aflu mai multe despre cum sa respir”. Dar nu gasiti abordarea asta placuta?

 

Energie care circula

Meridianul care pleaca din partea de sus a capului de-a lungul suprafetei corpului nostru se numeste ninmyaku, sau ”meridianul conceptual al individului„. Acesta este situat la mica distanta sub piele. In partea de sus a capului exista doua meridiane frontale: unul pleaca chiar pe mijlocul corpului spre abdomen, iar altul este pe suprafata corpului. Exista, de asemenea, puncte importante, iar ombilicul fiind unul dintre acestea. In medicina chineza, meridianul nin este considerat un organ respirator. Nu e interesant? Cand exersati circularea energiei prin aceste meridiane, intregul corp respira. Maestrii qi gong ne spun sa nu se gandim la respiratia pe gura sau nas sau chiar plamani. Deci, cum sa respiram? Qi trebuie sa curga prin corpul vostru si astfel acesta va putea sa respire. Functioneaza uimitor de bine.

Noi credem ca plamanii nostri respira, dar este cu siguranta cel mai superficial tip de respiratie. Care este modul ideal de a respira? Asigurati-va ca ADN-ul respira!

Cand respiram din plamani, respiratia este foarte scurta, deoarece nu utilizam capacitatea maxima a plamanilor, poate doar cincisprezece sau douazeci la suta. Cand respiram, trebuie sa lasam intregul corp sa respire si veti observa o mare diferenta la modul in care ne simtim. Pentru a ajuta qi sa curga cu usurinta, corpul nostru trebuie sa fie relaxat. Energia, pur si simplu, nu va curge printr-un corp tensionat. Asa ca, relaxati-va corpul. Incepand de la  zona lombara, lasati qi sa curga de-a lungul coloanei vertebrale. Qi se misca foarte lent, spre deosebire de viteza sunetului sau a luminii. Qi se misca cu aproximativ treizeci de centimetri pe secunda. Atunci cand nu sunteti obisnuiti sa il puneti in miscare, se deplaseaza chiar mai lent.

 

Lasati corpul sa respire. 

Lasati qi-ul sa respire. Lasati corpul sa respire. Lasati sangele si nervii sa respire. Apoi, fara nici un efort, respiratia voastra va fi relaxata si linistita. Cand citim cu atentie scrierile Zen, aceasta este instructiunea pe care ar trebui sa o intelegem cu privire la cum avem grija de corp, respiratie, si minte.

Exista, de asemenea, doua meridiane in partea din spate. Tokumyaku, sau ”meridianul conducator al individului”, trece prin maduva spinarii. Celalalt meridian se numeste jinmyaku sau ”meridianul rinichi”, care ruleaza in paralel cu coloana vertebrala. Eu personal prefer sa utilizez acest meridian in loc de meridianul conducator. El ma ajuta sa fiu mai concentrat.

Identificati-va centrul corpului. Atunci cand noi stam asezati, ne concentram pe partea superioara a corpului, ignorand picioarele pentru moment. Aceasta parte superioara a corpului se numeste orbita micului cosmica sau orbita microcosmica. Este bine sa puneti in miscare qi-ul prin partea superioara a corpului in timp ce sunteti asezati in pozitia zazen. Atunci cand va ridicati in picioare sau stati culcat, il puteti pune in miscare prin intermediul picioarelor. In orice caz, acest sentiment de centrism este foarte important, mai ales in tanden.

 

Tanden

Tan inseamna kidan, sau ”minge de energie„ – o minge de energie ca o piatra pretioasa. Den este ”camp”, locul unde ne hranim sau ridicam aceasta energie. Etimologic tan inseamna ”mercur”. Mercurul este toxic, dar, dupa cum stiti, atunci cand otrava este folosita in cantitatea potrivita, devine medicament. In trecut, am explicat tanden ca centru al inimii sau inima inimilor.

Unii maestrii qi gong ne spun sa vizualizam lumina sau energia la tanden, sau puncte de concentrare. Astfel, de exemplu, in cazul in care vizualizati punctul-piatra pretioasa, acel punct va creste. In qi gong, exersarea mingii de energie este mai evidentiata decat respiratia in sine. Pentru practica noastra, ne concentram pe respiratie. Manevrati energia ca si in cazul in care aceasta ar fi o minge. Desigur, nu este o minge, dar din nou, exersati ca in cazul in care ar fi. Practica noastra este aceeasi: vom exersa ca si cum am fi bodhisattva, ca si cum am urmari Calea Iluminata. Ideea este de a realiza ca fiecare dintre noi are o viata minunata. Dogen Zenji vorbeste despre acest lucru ca fiind samadhi auto-implinita. Viata noastra este deja implinita. Este responsabilitatea noastra de a avea grija de ea.

 

Tanden si respiratia. 

Noi de obicei vorbim despre tanden ca fiind abdomenul inferior, insa maestrii qi gong vorbesc despre trei tanden: superior, mijlociu si inferior. Tanden-ul inferior este situat la aproximativ sase centimetri si jumatate sub ombilic si la sase centimetri si jumatate in corp de la nivelul pielii. Unii maestri vorbesc despre tanden ca fiind de marimea, altii ca despre o zona aflata sub ombilic avand aproximativ zece centimetri in diametru. Cred ca atat zona aflata sub ombilic cat si punctul ca un varf de ac sunt speciale sunt importante.

 

Tanden-ul inferior. 

In practica Zen, subliniem tanden-ul inferior. Pastrati-va atentia asupra acestui tanden. Cand aveti acest tip de punct, nu mai este doar un gand. Nu va mai ocupati gandurile cu alte lucruri. Mutati-va atentia spre un punct. Este o actiune semnificativa pentru ca nu ramaneti captiv in propriile ganduri. Este nevoie de timp pentru a fi confortabil cu aceste practici, dar este distractiv.

Zona numita kikai se afla la aproximativ doi centimetri si jumatate sub acest tanden inferior. Ki inseamna „energie” si kai inseamna ”ocean” – oceanul unde este stocata energia. Kikai acopera intestinele si este reprezentat de o zona mai generala decat un anumit punct. Kikai este un pic mai pasiv, iar tanden mai activ. De fapt, va puteti simti pulsul destul de puternic deasupra ombilicului, insa sub el nu veti gasi puls. Incercati acum. Apasati degetul sub ombilic. Indiferent de cat de adanc apasati, nu simti pulsul deoarece zona consta, in principal in intestine mici.

Un aspect interesant referitor la intestinele mici, este faptul ca, in medicina chineza intestinele mici sunt numite de-al doilea creier. Poate ca creierul uman s-a dezvoltat ca o imitatie a acestor intestine. Inainte se credea ca intestinele stramosii nostri se aflau in trupul si mintea lor, toate impreuna. Literalmente, miliarde de ani de viata sunt concentrate in noua luni petrecute in uterul mamei – totul se naste din celule mici. Dogen Zenji exprima intr-un mod interesant: ”Doua picaturi de alb si rosu se impreuneaza pentru a forma viata. In primul si ultimul rand, vid”. Iar din acest vid, ne luam cu totii energia.

 

Tanden-ul mijlociu. 

Tanden-ul mijlociu este situat la aproximativ cinci centimetri in centrul pieptului. Pentru mine, tanden-ul superior este la fel de interesant ca si tanden-ul inferior. Tanden-ul superior este situat la aproximativ sase centimetri si jumatate in spatele celui de-al treilea ochi. Cu alte cuvinte, centrul tanden-ului superior este in creier. Stiti cat de multe miliarde de celule sunt in creier? Noi folosim doar aproximativ zece la suta din creierul nostru in timpul vietii noastre. Si stiti cat de repede se schimba aceste celule, cand celulele vechi mor si noi celule sunt in curs de dezvoltare? Pur si simplu nu realizam viteza enorma la care au loc aceste schimbari. Este pacat ca aceste parti nu sunt utilizate mai mult.

Am mentionat meridianele care pun in miscare energia qi. Un meridian trece prin centrul tanden-ului superior, mijlociu si inferior. Tanden inferior se afla, in general, sub ombilic, dar in cazul acestui centru meridian, tanden-ul inferior este situat la aproximativ cinci centimetri in spatele ombilicului. Aduceti centrele celor trei tanden intr-o linie dreapta. Acest lucru inseamna, desigur, ca trebuie sa aveti o pozitie corecta. In Fukanzazengi Dogen Zenji da urmatoarele instructiuni: ”urechile si umerii sunt in linie dreapta, la fel si nasul si ombilicul”. Cand stati in acea pozitie, centrul tanden-ului superior, mijlociu si inferior va fi o linie dreapta, iar qi-ul va curge in mod eficient. Dogen Zenji foloseste urmatoarele cuvinte: ”corpul drept in postura dreapta”. In instructiunea zazen, punem intotdeauna varful limbii in cerul gurii. Am descoperit ca, prin punerea limbii in cerul gurii, limba devine o punte de trecere pentru energie prin acest meridian.

 

Miscarea energiei Qi.

Astfel ca, aducand aceste trei tanden intr-o linie dreapta, miscati energia de-a lungul coloanei vertebrale pana in partea de sus a capului, apoi o aduceti in jos, prin centrul tanden-ului superior, prin tanden-ul de mijloc, si apoi la acest tanden inferior . Un alt tip de respiratie este de a permite energiei qi sa curga in partea din fata a corpului.

Cel mai important este ca aceasta energie qi sa va invadeze tot corpul. De obicei, ne raportam doar la sistemul nostru respirator, care este unul limitat. Noi credem ca plamanii nostri respira, dar aceasta este, cu siguranta, tipul cel mai superficial de respiratie. Care este modul ideal de a respira? Asigurati-va ca ADN-ul vostru respira! Acesta este modul ideal de a respira. Simtiti pe pielea voastra ce se intampla atunci cand qi-ul curge de-a lungul intregului corp. La fel cum odata, cand va aflati in pantecele mamei, respirati prin ombilic, folositi acum meridianele pentru a respira si permiteti energiei qi sa circule. Lasati qi-ul sa respire. Permiteti acestei energii qi sa aiba grija de corpul si mintea voastra.

Atunci cand exersati aceste posturi, nu faceti prea mult deodata. Evitati sa creati tensiune in mintea sau in inima voastra. Pastrati-va o buna concentrare in timpul exercitiului de respiratie, doar stand, in Koan, sau in orice alta practica. Si aveti incredere in voi – nu in sinele construit, ci in cel real.

 

Atitudinea mentala.

Inainte de a trece la practicile de respiratie, permiteti-mi sa spun mai intai un cuvant despre ajustarea mintii. In disciplina qi gong, mai multe puncte sunt mentionate care corespund practicii noastre. Maestrii qi gong vorbesc despre ”eliberarea mintii mai intai”. Noi trebuie sa ”framantam” sau sa ”calmam” mintea. In al doilea rand, ”lasati departe sau indepartati-va de cunoastere”. Cu alte cuvinte, uitati de activitatile obisnuite ale mintii. In Zen, accentuam realizarea unitatii trupului si a mintii, cu sinele si cu altii. Este necesar sa ne tinem departe de constrangerile noastre limitative, discriminatorii. Asa ca lasati intelepciunea discriminativa a o parte pentru o vreme, puneti-o deoparte si concentrati-va pe realizarea unitatii. Maestrii qi gong spun zabo, sau ”asezati-va in uitarea de sine”. Stai linistit, calmati-va mintea constienta, uitati de acest ”eu”. Intotdeauna avem de-a face cu acest moment. Chiar acum. Cum sa apreciem acest lucru?

 

Exercitii de respiratie

Va incurajez sa va petreceti primele zece-cincisprezece minute de sedere facand un exercitiu de relaxare sau de eliberare. Acest lucru are trei scopuri: primul este pentru a elibera tensiunea, al doilea pentru a elimina toxinele iar al treilea pentru a energiza corpul si mintea. Prin vizualizare, noi nu doar urmarim energie ca atare, ci simtim structura vietii noastre. Condensarea practicii qi gong converge catre un singur punct: cum sa respiram. Vorbind la figurat, cea mai mare parte a practicii qi gong consta in imitatie – a imita un anumit mod, un mod ideal, in care aceasta viata este una cu intreaga lume.

Invatarea reprezinta un proces de imitatie. Procedand astfel, devine intelepciune. Ce imitam cand facem zazen? Vietile Buddhasilor si stramosilor nostri. Dogen Zenji spune ca zazen reprezinta ”imprimarea sigiliul lui Buddha pe corpul, respiratia si mintea voastra”. Mai mult decat atat, ”stai drept in Samadhi”, starea de uitare. Chiar si postura sezut este uitata. Atunci cand practicati zazen, intregul univers devine sigiliul lui Buddha, iar toate cele zece directii din lumea dharma devin satori in sine. Mergeti dincolo de imitarea Buddhasilor si stramosilor si confirmati in mod direct viata voastra ca fiind sigiliul lui Buddha. Aceasta este respiratia.

 

Exercitiu de relaxare.

Exercitiul relaxarii este impartit in trei directii: partile laterale ale corpului, in fata si in spate. In primul rand, incepeti din partea de sus a capului. Cu fiecare expiratie si inspiratie, miscati incet in jos fiecare parte, la gat, umeri, brate, coate, lasand in cele din urma fluxul qi sa curga prin degete; in al doilea rand, inspirati si expirati in timp ce deplasati incet in jos partea din fata a corpului; al treilea rand, eliberati tensiunea din partea de sus a capului in jos, prin spate. Cand respirati, scoateti un sunet din interiorul vostru, apoi lasati-l liber. Este mai usor sa va eliberati de tensiune daca va concentrati doar pe o anumita parte a corpului.

De exemplu, eliberati tensiunea pana la tample din prima respiratie, la nivelul sinusurilor o data cu respiratia urmatoare, apoi in jos catre ochi, si asa mai departe. Hakuin Zenji a explicat un exercitiu de respiratie prin care se poate vedea cum substanta ca untul se topeste si curge incet in jos din partea de sus a capului. Asadar inspirati si expirati incet in fiecare parte a corpului. Relaxarea intregului corp intr-o singura respiratie nu functioneaza. Cu cat va concentrati pe o anumita parte a corpului, cu atat mai eficienta devine aceasta practica. In timpul exercitiului, veti simti cum va eliberati de voi insiva.

 

Acordati o atentie deosebita relaxarii creierului. 

Acordati o atentie deosebita relaxarii creierului. Creierul nostru transporta toate cunostintele de miliarde de ani in urma. Nu este minunat acest potential literalmente inepuizabil si puterea pe care noi toti o avem? Cunostintele pe care le-am acumulat de la nasterea noastra sunt extreme de limitate. Folosim o mica parte din cat de mult este de fapt acolo. Respiratia qi gong vitalizeaza toate celulele, genele si nervii. 

 

Centrul intelepciunii.

Cand relaxati partea frontala a corpului, utilizati tanden-ul superior. Concentrati-va intreaga atentie in centrul creierului. Acest lucru tanden superior este, de asemenea, numit si echu, ”centrul intelepciunii”. Acesta se afla in punctul central al capului, aproximativ cinci centimetri in spatele celui de-al treilea ochi. Vizualizati acest punct. Plasati-va centrul de constientizare in acest punct, apoi deplasati-l catre tanden-ul de mijloc si coborati catre tanden-ul inferior, care, in acest caz, se afla in spatele ombilicului. Permiteti acestui acel punct sa fie chiar centrul intregului corp. Chiar opus ombilicului, pe partea din spate, se afla un punct numit meimon sau ”poarta  luminii”. Acest tanden inferior este situat intre ombilic si meimon.

 

Respiratie abdominala.

Cel mai frecvent sau simplu tip de respiratie abdominala este atunci cand burta se extinde in timpul inspiratiei si se contracta in timpul expiratiei. Cand inspirati, aerul umple plamanii, iar diafragma este impinsa in jos. Organele interne si intestinele sunt presate, iar abdomenul este impins afara. Respiratia ombilicala sau a abdomenului inferior este importanta pentru reglarea corpului, precum si a mintii.

O alta metoda de respiratie abdominala este prin tragerea tuturor organelor interne din interior in punctul tanden-ului inferior atunci cand inspirati. Cu alte cuvinte, in loc sa lasati abdomenul sa iasa in afara atunci cand inspirati, trageti-l inapoi. Insa, trageti-l din interior. Faceti aceasta miscare incet, tragand inauntru o suprafata cat mai intinsa posibil. Miscati-va foarte usor, eliberati, iar apoi lasati abdomenul sa se miste singur. Faceti acest exercitiu o data. Ar putea dura ceva timp pentru a executa acest tip de respiratie in mod confortabil.

 

In concluzie..

Pentru a rezuma, vreau sa incepeti postura sezand prin exersarea relaxarii sau eliberarii. Apoi incepe prin circularea energiei qi in sus, de la meridianul din spate catre meridianul din fata, in interiorul corpului mic sau microcosmic. Lasati energia sa circule frumos. In acest fel, intregul corp participa la acest proces. Daca doriti ca sa faceti aceasta respiratie abdominala, in primul rand trebuie sa urmati respiratia naturala. Zona abdominala se misca inauntru si apoi in afara: in timpul expiratiei abdomenul se contracta, iar in timpul inspiratiei diafragma se dilata. Daca doriti ca sa mergeti mai departe, utilizati metoda de respiratie opusa, tragand abdomenul inauntru in timpul inspiratiei. In acest fel, organele si celulele vor fi stimulate.

Amintiti-va sa va fortati prea mult. Nu exagerati in aceste practici. Asa cum am mentionat, reluati practica regulata de numarare a respiratiei, doar in postura de sezut, Koan, sau orice altceva. Puterea reala ar trebui sa se nasca din delicatete, un fel de sensibilitate. Cu cat corpul nostru este mai flexibil si moale, cu atat mai mult putem crea Samadhi.

 

Dharma de fiecare zi. 

Totul depinde de energie. Viata noastra este intr-o schimbare constanta. Dogen Zenji spune ca viata noastra se schimba de 6.500.000 ori pe zi. Si totusi, fiecare moment este o miscare neintrerupta. Aceasta este actiunea prin care se mentine viata. Atunci cand vedeti viata din aceasta perspectiva, eu-l este uitat si, dupa cum spune Dogen Zenji, sunteti confirmati prin cele 10.000 de Dharme. Traiti-va viata astfel. Fiecare dintre noi este precum Dharma, Buddha, Sangha – precum asa-numitele Trei Comori. Chiar acum, aici, aceasta e viata noastra.

Acest text este o traducere a articolului “What we ignore about breathing” de pe LionsRoar.com

Facebook Comments

Comments are closed.

%d blogeri au apreciat:

Join our list

Aboneaza-te la newsletterul nostru pentru a afla detalii despre cele mai noi articole, promotii, evenimente si cursuri disponibile.

Thank you for subscribing.

Something went wrong.

Send this to a friend