...
marea trecere moartea
Marea trecere in viziunea tibetana: Cartea tibetana a vietii si a mortii.
martie 16, 2017
muschiul psoas
Conectarea cu energia pamantului, Echilibru si Energizare cu ajutorul muschiului psoas.
martie 30, 2017
marea trecere moartea
Marea trecere in viziunea tibetana: Cartea tibetana a vietii si a mortii.
martie 16, 2017
muschiul psoas
Conectarea cu energia pamantului, Echilibru si Energizare cu ajutorul muschiului psoas.
martie 30, 2017

Auzim tot mai des vorbindu-se despre karma. Chiar si cei care nu au studiat vreodata Buddhismul sau Hinduismul au inceput sa adopte acest cuvant in vocabularul lor.

 

Karma

Conceptul de karma este o doctrina esentiala a Buddhismului si a Hinduismului si se refera la legea universului dintre cauza si efect. Cuvantul „karma” din limba Pali inseamna actiune sau fapta. Astfel, orice actiune facuta cu intentie, fie ca este mentala, verbala sau fizica este considerata karma.

In „Cartea tibetana a vietii si a mortii” se spune ca trebuie sa intelegem un aspect important al karmei: efectul actiunilor noastre depinde in totalitate de intentia din spatele actiunilor noastre si nu de amploarea lor.

In a doua noapte a iluminarii sale, Buddha a inteles mecanismul karmei. Iata cum a descris el aceasta:

„Avand ochiul divin purificat si depasind orice intelege umana, am vazut cum fiintele dispar si se nasc din nou. Am vazut cum este sa fii sus si jos, cum e sa fii genial si nesemnificativ si cum fiecare obtine o nastere favorabila sau dureroasa in conformitate cu karma sa.”

Cu toate acestea, oricat de importanta ar fi legea karmei, ea nu este singura si nici cea mai importanta lege care actioneaza in univers. Conform filosofiei Buddhiste, exista 24 de legi ale universului.

 

Karma si Vipaka

Karma se refera la ctiune, in timp ce Vipaka este fructul sau reactia actiunii.

Fiecare obiect este insotit de umbra sa. In acelasi mod, fiecare actiune facuta cu vointa este acompaniata in mod inevitabil de efectul sau.

Conform doctrinei buddhiste, karma nu se aplica unui om in mod absolut, pentru ca ea nu este nici destin, nici predestinare si nici nu este impusa de catre o putere misterioasa. Oricine are posibilitatea de a isi schimba cursul karmei, intr-o anumita masura. Totul depinde de munca spirituala.

 

Karma si reincarnarea

Nu putem vorbi despre karma fara a vorbi despre reincarnare. Si asta pentru ca conditiile vietii noastre actuale nu pot fi explicate fara a lua in calcul karma. Buddhistii argumenteaza ca viata unui om este rezultatul mai multor factori: ereditatea, natura si karma. Daca suntem atenti la inegalitatile dintre conditiile vietilor mai multor oameni, atunci vom fi mai convinsi de legea karmei. De exemplu, ce anume a determinat nasterea unui om dotat cu o inteligenta geniala, bunastare materiala si succes profesional si ce a determinat ca viata altuia sa fie grea, pornind in viata cu handicapuri fizice si psihice si luptandu-se cu saracia?

Teoria karmei ne ofera un raspuns: faptele tale din viata trecuta ti-au construit viata din prezent. Mai mult decat atat: faptele tale din aceasta viata iti construiesc viitorul zi de zi.

Aceasta teorie ne aduce o veste buna: noi suntem cei care ne cream fericirea sau suferinta. Noi ne cream propriul Rai sau Iad. Noi suntem arhitectii propriului nostru destin.

Buddhistii argumenteaza legea karmei, dandu-l exemplu chiar pe Buddha. Acesta s-a nascut intr-o familie nobila, de regi, insa bagajul sau, ori mai bine zis comoara calitatilor sale, datorate faptelor sale din alte vieti, l-au diferentiat foarte tare de familia sa. El insusi spunea ca el nu apartine liniei regale ci unui grup de fiinte iluminate (Buddha Arieni), spunand ca „suntem mostenitorii propriilor noastre actiuni.”

Tot Buddha a spus: „Ceea ce esti este ceea ce ai fost iar ceea ce vei fi este ceea ce faci acum.”

Padmasambhava a adaugat: „ Daca vrei sa iti cunosti viata trecuta, uita-te la conditiile vietii tale actuale. Daca vrei sa afli cum va fi viata ta viitoare, uita-te la actiunile tale din prezent.”

 

Tipuri de karma

Tot in traditia Buddhista ni se spune ca exista mai multe tipuri de karma: karma internationala, karma nationala, karma unui oras, karma de familie si karma individuala. Toate acestea sunt legate intre ele si intelese pe deplin doar de fiintele iluminate.

 

De ce nu avem intelegerea karmei in mod automat?

Cauza karmei este ignoranta, adica a nu cunoaste lucrurile asa cum sunt. Cauza neintelegerii mecanismului karmei este tot ignoranta.

De obicei noi uitam de faptele noastre, iar fructele actiunilor noastre ne prind din urma mult timp dupa aceea. Pana la acel moment, uitam ce am facut si suntem incapabili sa facem vreo legatura intre faptele noastre si ceea ce ni se intampla.

 

Cum putem folosi legea karmei pentru a avea o viata buna?

Legea karmei este inevitabila si infailibila. Daca facem rau altora, ne facem rau direct noua. Daca aducem fericire cuiva, ne aducem fericire noua insine.

Dalai Lama spune ca: „daca incerci sa iti transformi intentiile egoiste si sa dezvolti bunatatea si compasiunea fata de ceilalti, tu esti cel care va avea cel mai mult de castigat. Cateodata spun ca omul intelept dar egoist ar trebui sa practice asa. Oamenii prosti dar egoisti se gandesc numai la ei, iar pana la urma rezultatul este unul negativ. Asa ca oamenii intelepti dar egoisti se gandesc la ceilalti, ii ajuta pe ceilalti cat de mult pot, iar rezultatul este ca si ei primesc beneficii.”

Mesajul pe care il aduce filosofia Buddhista prin teoria karmei este simplu: dezvolta-ti o inima buna care vrea sa ii ajute pe ceilalti si care actioneaza pentru a ii ajuta. Lucreaza pentru a te elibera din tendintele karmice ale vietilor trecute si cultiva noi obiceiuri mentale. Cultiva un nou mod de a gandi, simti, actiona, o noua viata. Practica bunatatea iar universul te va rasplati cu bunatate!

 

Surse:

Cartea tibetana a vietii si a mortii, Sogyal Rinpoche

www.buddhanet.net

 

Comments are closed.

Send this to a friend
Seraphinite AcceleratorBannerText_Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.