nisargadatta
Eu sunt acela! – Invatatura lui Nisargadatta Maharaj.
februarie 2, 2017
rugaciunea inimii
Rugaciunea Inimii-Poarta catre Dumnezeu.
februarie 23, 2017

Zazen–practica meditativa centrala a Buddhismului Zen.

zazen

Trebuie sa dedicam un articol si celebrei practici Zazen. Toata lumea a auzit de aceasta practica, dar putini sunt cei care stiu ce este cu adevarat.

Haideti sa descoperim impreuna ce este Zazen, asa cum este ea vazuta si practicata in scoala Zen Soto.

 

Zazen – esenta Buddismului Zen. 

Zazen este centrul invataturii scolii Soto.  Aceasta scoala afirma ca Zazen este practica care l-a condus pe marele Buddha la iluminare.

Cuvantul „zen” inseamna a vedea si a intelege lucrurile asa cum sunt printr-un antrenament al mintii. Mai mult, se refera la crearea unei armonii a intregii fiinte. Modalitatea prin care armonia ia nastere si infloreste este meditatia intr-o pozitie fixa, avand mintea in intregime concentrata.

Practica Zazen a scolii Soto se numeste „shikantaza”, care se traduce prin „a sta interiorizat pe cont propriu”. Zazen nu este o practica prin care se urmareste atingerea unui scop, iar postura in care se practica Zazen este postura pe care a recomandat-o Buddha. Ea insasi reprezinta forma iluminarii.

 

zazen zen

O alta trasatura a acestei practici este eliberarea de orice forma de iluzie si dorinta, o viziune complet diferita fata de modul in care suntem obisnuiti sa traim in societate, unde ne lasam ghidati de dorintele egoiste si de lucrurile exterioare.

Maestrul Zen Dogen a spus ca Zazen nu este doar o practica meditativa izolata, atunci cand stam in postura de meditatie. El a spus ca trebuie sa descoperim ca toate activitatile de zi cu zi au aceeasi valoare ca si Zazen si ca trebuie sa le facem ca pe o practica Zen. Trebuie sa ne eliberam de ideea ca practica este ceva special, izolata de restul vietii. Practica celui care a ales calea Zen este sa isi duca la indeplinire toate activitatile ca si cum ele ar fi Zazen si sa continue sa mentina in permanenta acesta practica.

 

Cum practicam Zazen?

Primul lucru pe care trebuie sa il facem este sa gasim un loc linistit in care nu vom fi deranjati. Nu trebuie sa fie nici prea intunecos dar nici prea luminos, caldut pe timpul iernii si racoros pe timpul verii. In plus, trebuie sa ne asiguram ca e curat si armonios.

Scoala Soto ne recomanda sa avem intotdeauna o statueta sau o pictura intruchipandu-l pe Buddha in incaperea in care meditam.

 

Cum ne pregatim?

Inainte de meditatie, trebuie sa mancam moderat pentru a evita somnolenta si sa nu consumam alcool. Daca nu am dormit suficient sau suntem extrem de obositi e mai bine sa amanam meditatia.

 

Cum ne imbracam?

Cel mai indicat e sa purtam haine lejere si curate. Maestrii Zen ne invata sa evitam hainele luxoase sau scumpe atunci cand facem meditatia. In manastirile Zen din Japonia nu se poarta sosete in timpul meditatiei. In ce ne priveste, acest lucru ramane la alegerea fiecaruia.

 

Pozitia pernei de meditatie.

Meditatia se realizeaza pe o saltea de meditatie, peste care adaugam si o perna. Aceasta trebuie asezata in fata unui perete. Ne asezam, indreptandu-ne coloana vertebrala si ne incrucisam picioarele, relaxandu-le in acelasi timp.

 

Incrucisarea picioarelor.

In functie de experienta pe care o avem in meditatie si yoga si de flexibilitatea picioarelor, vom alege sa stam in una din cele 2 pozitii:

  1. Postura lotus completa
  2. Postura semi-lotus – un singur picior este ridicat deasupra genunchiului opus.

 

Postura

Ambii genunchi trebuie sa se odihneasca pe salteaua de meditatie. Spatele trebuie sa fie drept, coloana intinsa. Barbia trebuie sa fie retrasa iar gatul intins ca si cum ne-am intinde sa atingem tavanul. Urechile trebuie sa fie in linie paralela cu umerii, iar nasul aliniat cu buricul. Dupa ce ne-am indreptat coloana,  ne relaxam umerii, spatele si abdomenul fara sa ne schimbam postura. Stam drepti, fara sa ne aplecam nici spre stanga nici spre dreapta, nici in fata nici in spate.

 

Mudra Cosmica (Hokkaijoin)

Mana dreapta trebuie tinuta cu palma in sus pe piciorul stang iar mana stanga cu palma peste mana dreapta, ca in imagine.  Degetele mari trebuie sa se atinga in fata buricului, iar bratele trebuie sa fie departate putin de corp.

zazen mudra

Gura

Gura trebuie sa fie inchisa iar limba arcuita, sprijinita de cerul gurii, chiar in spatele dintilor.

 

Ochii

Ochii trebuie sa fie usor deshisi. Indreptam privirea in fata la 45 grade. Fara a ne concentra pe un anumit obiect, lasam ca totul sa isi aiba locul in unchiul privirii noastre. Maestrii Zen spun ca daca tinem ochii inchisi vom aluneca cu usurinta in visare iar atentia ne va zbura.

 

Expiram in intregime si luam o noua respiratie.

Expiram profund si inspiram. Deschidem usor gura si expiram fara graba.

 

Respiratia abdominala

In timpul meditatiei Zazen respiram usor pe nas. Nu incercam sa ne controlam respiratia. Permitem ca unele inhalatii sa fie mai lungi si altele mai scurte.

 

Constientizarea (Kakusoku)

Nu ne concentram pe un anumit obiect si nici nu ne controlam gandurile. Atunci cand avem o postura corecta iar respiratia se linisteste si mintea va deveni linistita.

Atunci cand apar ganduri, nu trebuie sa ne lasam prinsi in ele sau sa ne luptam cu ele. Nici sa le urmam dar nici sa cautam sa scapam de ele. Lasam gandurile sa fie, sa apara si sa dispara. Practica esentiala in Zazen este sa ne trezim (kakusoku) din distractii si amortire si sa ne intoarcem la postura corecta clipa de clipa.

 

Cum ne incheiem practica Zazen?

Dupa ce am terminat Zazen, ne inclinam in semn de recunostinta (gassho), ne punem mainile pe solduri si ne aplecam intr-o parte si in cealalta, pentru a dinamiza putin corpul. Inspiram adanc, ne indreptam picioarele si ne ridicam usor. Incepem sa facem pasi usor, calcand cu grija, deoarece picioarele vor fi un pic amortite.

 

Sursa: sotozen-net.or.jp

 

Facebook Comments

Comments are closed.

%d blogeri au apreciat:

Join our list

Aboneaza-te la newsletterul nostru pentru a afla detalii despre cele mai noi articole, promotii, evenimente si cursuri disponibile.

Thank you for subscribing.

Something went wrong.

Send this to a friend