...
ashtanga yoga serii
Diferenta dintre Ashtanga Yoga si Vinyasa Yoga.
martie 16, 2017
karma
Ce este karma?
martie 30, 2017
ashtanga yoga serii
Diferenta dintre Ashtanga Yoga si Vinyasa Yoga.
martie 16, 2017
karma
Ce este karma?
martie 30, 2017

Marea trecere in viziunea tibetana: Cartea tibetana a vietii si a mortii.

marea trecere moartea

Daca lumea occidentala pune foarte mare accent pe viata materiala, afirmarea sociala si tot ceea ce tine aceasta experienta corporala si sociala si aproape deloc pe pregatirea pentru moarte, in cultura tibetana moartea este vazuta cu totul diferit. 

 

Moartea – marea trecere. 

Inca din cele mai vechi timpuri, tibetanii au considerat moartea ca pe o mare trecere si o oportunitate la hotarul dintre vieti. Moartea nu este vazuta ca un sfarsit, ci ca pe un popas intre incarnari, popas in care sufletul experimenteaza lumile de dincolo si propriile lumi interioare.

Iata ce spune Dalai Lama despre moarte:

 

”Tind sa ma gandesc la moarte ca la schimbarea unor haine invechite si uzate, mai degraba ca la un sfarsit irevocabil. Cu toate acestea, moartea este imprevizibila: nu stim cand sau cum se va produce. Astfel ca este doar o chestiune de bun-simt sa-ti iei anumite precautii inainte ca ea sa se intample in realitate. Fireste, cei mai multi dintre noi si-ar dori o moarte senina, dar este foarte clar ca nu putem spera sa murim impacati daca viata noastra a fost plina de violenta sau daca mintea ne-a fost mereu agitata de emotii precum furia, atasamentul sau frica. Astfel ca daca vrem sa murim bine, trebuie sa invatam sa traim bine: pentru a spera la o moarte senina, trebuie sa cultivam pacea in mintea noastra si in modul nostru de viata. „

 

Cartea tibetana a vietii si a mortii

In cartea sa „Cartea tibetana a vietii si a mortii”, Sogyal Rinpoche vorbeste despre invataturile tibetane despre viata, moarte si reincarnare avand la baza Cartea mortilor sau Bardo Thodol.

 

„Probabil ca cel mai profund motiv pentru care ne este frica de moarte este ca nu stim cine suntem. Noi credem ca suntem o identitate personala, unica si separata, dar daca indraznim sa examinam cine suntem cu adevarat, descoperim ca aceasta identitate se bazeaza pe o colectie nesfarsita de lucruri: numele, biografia, parintii, familia, casa, serviciul, prietenii, cardul de credit etc..Ne bazam pe sprijinul lor pentru a avea o siguranta. Dar cand toate acestea ne vor fi luate, vom stii cine suntem cu adevarat?

Fara aceste lucruri care sustin identitatea, ne vedem pusi fata in fata cu noi insine, o persoana pe care nu o cunoastem, un strain cu care am trait in tot acest timp, dar pe care nu am vrut niciodata sa-l cunoastem cu adevarat. De aceea am incercat sa umplem fiecare moment cu zgomot si activitate, oricat de frivol sau plictisitor ar fi fost, pentru a ne asigura ca nu ramanem niciodata singuri in liniste cu acest strain.” Sogyal Rinpoche

Cartea este impratita in trei mari sectiuni: Viata, Procesul mortii si Moartea si Renasterea, fiecare cuprinzand o multime de subiecte care mai de care mai fascinante.

Vom vorbi despre doua teme din carte: Procesul mortii si Experientele profunde care pot avea loc in momentul mortii (capitolele Sursa  si Luminozitatea intriseca).

 

Procesul Mortii

Exista doua tipuri de cauze ale mortii: atunci cand ne epuizam durata de viata si atunci cand apare un accident (sau obstacol) si pune capat vietii.

  1. Epuizarea duratei de viata.

Din cauza karmei, fiecare dintre noi are o anumita durata de viata care ii este data. Atunci cand aceasta este epuizata este extrem de greu sa ne prelungim viata. Cu toate acestea, o persoana care practica yoga si meditatie intens, poate depasi chiar si aceasta limita, lungindu-si viata.

  1. Moartea prematura.

In textele spirituale si medicale tibetane exista indicii pentru a recunoaste semnele mortii premature. Astfel, un expert in aceste stiinte poate preveni o persoana ca se afla in pericol de a muri si il poate sfatui sa inceapa o practica spirituala si fizica care sa ii prelungeasca viata.

Cartea tibetana a vietii si a mortii spune chiar ca ne putem prelungi viata daca salvam animale de la moarte. In Tibet aceasta este o practica comuna: oamenii merg la piata si cumpara pesti pe care apoi ii elibereaza in apa.

De asemenea, conform legii karmei, daca iei viata unei alte fiintei, sau o ranesti, iti scurtezi propria ta viata.

Tibetanii spun ca din momentul in care are loc ultima respiratie, spiritul trece prin niste stari numite Bardo. Daca sufletul nu este pregatit pentru moarte, aceste stari pot fi foarte dureroase.

Daca am avea o pregatire pentru moarte, atunci am recunoaste imediat moartea ca pe o oportunitate extraordinara. Insa, cei mai multi dintre noi nu au avut sansa de a intalni maestri care sa ne pregateasca. Asa ca in momentul mortii avem impresia ca pierdem toata realitatea noastra, ca ne pierdem viata, ceea ce este – pe buna dreptate, daca am cultivat aceasta gandire – terifiant.

Pentru cei pregatiti insa, moartea este momentul pe care l-au asteptat o viata.

 

Etapele procesului mortii.

Dar sa revenim la procesul mortii. Se spune ca procesul mortii consta in 2 etape:

  1. Dizolvarea tuturor simturilor si a elementelor care alcatuiesc corpul (aer, apa, pamant, foc) si
  2. Dizolvarea gandurilor si a starilor emotionale.

In momentul dizolvarii, pot fi vazute semne ale dizolvarii atat din exterior dar si experimentate in interior de catre cel care moare.

Tibetanii recomanda chiar o pozitie pentru a muri. Aceasta este pozitia leului care doarme, adica intins pe partea dreapta. Aceasta este si pozitia in care Buddha a murit.

Daca am trait o viata plina de compasiune, pace si armonie, atunci in momentul mortii vom avea stari de liniste si extaz . Putem intalni chiar prieteni buni sau fiinte sfinte care sa ne ghideze. Dimpotriva, daca am trait o viata agitata, plina de ura, frica si angoasa, moartea ne ve aduce in fata exact aceste lucruri, doar ca amplificate.

 

Experientele profunde care pot avea loc in momentul mortii (capitolele Sursa  si Luminozitatea intriseca).

Auzim adesea spunandu-se: „Moartea este momentul adevarului.” sau „Moartea este momentul in care in sfarsit stam fata in fata cu noi insine.”

Exista multe marturii despre moartea clinica, in care oamenii spun ca si-au vazut toata viata inaintea ochilor si in care au fost intrebati „Ce ai facut cu viata ta? Ce ai facut pentru ceilalti?”

Toate acestea ne indica un singur lucru: ca nu putem scapa de ceea ce suntem cu adevarat. Fie ca ne place sau nu, natura noastra adevarata este revelata. Dar e important sa stim ca fiinta noastra are doua aspecte care sunt revelate in momentul mortii: natura noastra absoluta si natura noastra relativa-cine suntem, am fost in aceasta viata.

Asadar, in momentul mortii are loc dizolvarea tuturor elemnetelor corpului si ale mintii. Cand corpul moare, toate simturile si elementele subtile se dizolva, urmat de moartea aspectelor mintii, cu toate emotiile, furia, dorinta si ignoranta. Nu mai ramane nimic care sa acopere natura noastra adevarata. Tot ceea ce pana acum acoperea mintea iluminata, a disparut. Ceea ce ne este revelat in acest moment este sursa noastra, sau natura noastra absoluta, care este ca un cer senin.

Tibetanii numesc aceasta experienta Zorii Stralucirii sau Lumina pura, cand constiinta se dizolva in spatiul atotcuprinzator al adevarului.

 

„Natura oricarui lucru este deschisa, goala si fara forma, asemeni golului luminos, fara centru sau circumferinta: Rigpa cea pura si fara forma. „ Cartea tibetana a mortilor

 

Rigpa – Zorii Stralucirii sau Lumina pura.

Iata cum este ea descrisa:

„Aceasta lumina pura care izvoraste din ea insasi, care nu a fost niciodata nascuta, este copilul lui Rigpa, care el isusi este fara parinti-minunat!

Aceasta intelepciune care izvoraste din ea insasi nu a fost creata de nimeni-minunat!

Nu a experimentat niciodata nasterea si nu are nimic in ea care sa-i provoace moartea-minunat!

Desi este vizibila in mod evident, nimeni nu o poate vedea-minunat!

Desi a calatorit prin samsara, nu s-a ales cu nicio vatamare-minunat!

Desi exista in fiecare, oriunde, a ramas necunoscut si nerecunoscut-minunat!

Si totusi, traiesti pentru un alt tel decat acesta-minunat!

Desi este natura ta cea mai intima, il cauti in alte parti-minunat!”

 

Daca avem pregatire si recunoastem zorii stralucirii sursei in momentul mortii, atunci vom mentine constienta si vom intra in comuniune cu sursa, eliberandu-ne astfel. Dar, daca nu recunoastem lumina sursei, atunci vom intra in starea urmatoare, numita Dharmata.

 

Dharmata si cele 4 stari de tranzitie.

Aceasta cuprinde 4 stari si reprezinta de fapt inca 4 oportunitati de a recunoaste natura adevarata.

  1. Prima etapa este stralucirea – in aceasta etapa ai un corp de lumina si te trezesti intr-un taram de lumina, in care culorile, sunetele si lumina sunt de o frumusete incredibila. Aceasta este un taram imaterial, fara coordonate spatiale si margini. Daca nu reusesti sa recunosti aceasta traire ca manifestarea sursei, atunci vei experimenta al doilea nivel al Dharmatei.
  2. Uniunea – Zeitatile. Ceea ce era mai devreme lumina si culoare, acum se grupeaza pentru a forma zeitati a caror prezenta te poate ajuta sa recunosti manifestarea sursei sau te poate inspaimanta, daca nu esti pregatit. Daca nici acum nu ai inteles unde esti, vei merge in etapa a 3-a a Dharmatei.
  3. Intelepciunea – Urmeaza un spectacol de culori si mandale, fiecare reprezentand un anumit aspect al intelepciunii: intelepciunea spatiului atotcuprinzator, intelepciunea asemanatoare unei oglinzi, intelpciunea care aduce lucrurile in balanta, intelepciunea discernamantului si intelepciunea care realizeaza tot ceeea ce exista. Daca nici in acest stadiu nu ai recunoscut manifestarea sursei – Rigpa – atunci vei merge in etapa urmatoare.
  4. Prezenta spontana. Intelepciunea se dizolva in prezenta spontana. Acum, intreaga realitate ti se prezinta intr-un spectacol incredibil: traiesti starea de puritate primordiala, apoi isi fac aparitia zeitatile bune si rele si esti purtat prin cele 6 taramuri ale existentei. Capacitatile tale de viziune, simtire si intelegere nu mai au limite si primesti puteri de clarvedere si aducere aminte din toate vietile. Iti poti cunoaste vietile viitoare si trecute, poti vedea in mintile celorlalti si poti cunoaste toate cele 6 taramuri ale existentei. Apoi toata aceasta viziune dispare. Daca ai pregatirea necesara pentru a recunoaste in aceasta calatorie realitatea sursei, atunci te poti elibera. Daca nu, vei fi fermecat de cele 6 lumi, conform tendintelor tale mentale, si tras inapoi in iluzie.

 

Sogyal Rinpoche

S-a nascut in Tibetul de Est in 1947 . Se spune despre el ca este incarnarea lui Lerab Lingpa Tertön Sogyal, un mare maestru Tibetan al secolului XX, ce i-a fost profesor celui de-al 13-a Dalai Lama. In 1971 a mers in Marea Britanie unde a studiat Religii comparative la Universitatea Cambridge.

Este considerat unul dintre cei mai important maestri tibetani contemporani, el fiind si directorul retelei internationale Rigpa, cu 100 de centre buddhiste in 23 de tari din lume.

Opera sa „Cartea tibetana a vietii si a mortii” a fost tradusa in 30 de limbi din 56 de tari.

 

Daca vreti sa aflati mai multe despre aceste invataturi, va recomandam siteurile:

www.living-and-dying.org

www.rigpa.org

 

Comments are closed.

Send this to a friend
Seraphinite AcceleratorBannerText_Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.