sanatatea
Yoga si sanatatea.
septembrie 7, 2016
yoga si sistemul limfatic
Yoga si sistemul limfatic
octombrie 4, 2016

Yoga si somnul

 

Exista mai multe probleme legate de somn cum ar fi dificultatea de a adormi, trezirile nocturne, un somn agitat, o senzatie de oboseala la trezire dupa o noapte de 7-8 ore de somn, insomnia, care se pot rezolva prin practicarea exercitiilor yoga. Aceste tulburari, pasagere sau persistente, pot avea origini diferite cum ar fi o stare de stress sau de nervozitate pasagera, o alimentatie prea consistenta la masa de seara, o carenta de anumite minerale /oligoelemente (de exemplu magneziu), sevrajul produs de somnifere, efectele secundare ale unor medicamente, o suferinta cauzata de o boala.

Inceperea practicarii posturilor de yoga nu trebuie sa se faca decat dupa un bilant medical si cu acordul doctorului dumneavoastra. Odata ce problema de fond a fost diagnosticata, veti putea actiona asupra cauzelor, atunci cand este posibil, si puteti incepe treptat o practica de yoga. Yoga poate avea repercursiuni excelente asupra intregii sanatati incepand cu relaxare mentala (o renuntare la control, ‘’a da drumul’’ din punct de vedere emotional), relaxare musculara (faza de relaxare permite eliberarea muschilor care sunt prea adesea ‘’sub tensiune’’ intr-o maniera total inconstienta), relaxarea spatelui (intregul schelet beneficiaza si, in principal, coloana vertrebrala).

 

Tehnici pentru a avea un somn bun. 

Se pot practica diferite tehnici yoga pentru imbunatatirea calitatii somnului important este sa gasiti tipul de practica yoga care corespunde nevoilor voastre:

  • Yoga nidra (yoga somnului) – In contradictie cu ceea ce sugereaza numele, acest tip de yoga nu o sa va adoarma, fiind vorba mai degraba despre atingerea unei stari de relaxare totala, de trezie situata intre stare de veghe si somn, numita somn lucid; pe de alta parte aceasta forma de yoga practicata seara va avea excelente repercursiuni asupra calitatii somnului.
  • Hatha yoga – Se utilizeaza anumite posturi din hatha yoga (cu exceptia cazurilor in care acestea sunt contraindicate): asanele ‘’clestele’’ si ‘’lumanarea’’ sunt recunoscute pentru ameliorarea sensibila a calitatii somnului; daca ‘’lumanarea’’ este prea grea, va asezati cu spatele pe podea, langa un perete, cu picioarele ridicate pe perete. Postura “cadavrului” (savasana) este excelenta pentru a face vid mental. Va intindeti pe sol, cu bratele si picioarele usor intoarse spre exterior, respirand lent si profund si pentru a elibera toate tensiunile din interiorul corpului.

In lumea contemporana, datorita agitatiei permanente a mintii, este extrem de dificil sa incepi practicarea in sine a meditatiei.

Practicarea Yoga-Nidra ne poate ajuta sa intelegem si sa experimentam ceea ce inseamna ‘’a da drumul”, a nu mai incerca sa controlam lucrurile, scopul final fiind purificarea constiintei.

Nidra inseamna in sanskrita ‘’somn’’ dar in acelasi timp si ‘’devenire’’. Cuvantul Yoga semnifica ‘’legatura’’ sau ‘’unitate’’. Yoga Nidra ne invita sa adormim mentalul pentru a trezi interiorul, prana, forta vietii, Ghidarea.

La fel ca orice cale de yoga (bhakti yoga, karma yoga, jnana yoga, raja yoga) scopul profund al practicii yoga-nidra este de a opri mentalul si a elibera astfel drumul prin care sufletul individual (Atman) se va uni cu Divinul Suprem (Brahman). Yoga-Nidra dateaza din timpurile vedice, a asparsa yoga(yoga non-contactului si a non-relationarii) si a shivaïsmului Casmirian unde ea inca mai reprezinta si pana in ziua de azi o cale spirituala completa. De abia in secolul XX Yoga Nidra a integrat domeniul psihanalizei si a devenit un instrument de purificare profunda a inconstientului. Metoda ‘’Yoga Nidra’’ a fost pusa la punct de Swami Satyananda Sarasvati, fondatorul scolii Bihar, in anii ‘50.

yoga nidra

 

Principiul metodei Satyananda.

Practica consista in a urmari vocea ramanand intins in Savasana (postura cadavrului). Principiul sau este cel al meditatiei ghidate. Esential este a nu misca si a nu adormi. In starea care se gaseste intre somn si constiinta rationala, va conectati la subconstient acolo unde se acumuleaza urmele trecutului. Experientele care au fost deosebit de traumatice refuleaza, asa cum a afirmat Sigmund Freud, in colturile cele mai indepartate ale psihicului. Aceste amprente continua sa actioneze asupra actiunilor si a comportamentului nostru. Ele sunt principala sursa a emotilor negative si a dorintelor latente. Tensiunea si stresul despre care societatea noastra vorbeste in mod constant nu sunt nimic altceva decat o concentrare de energie refulata. Aceasta concentrare intareste dorintele si necesitatile care blocheaza starea de fericire si de libertate. In timp ce practicam Yoga Nidra aceste frustrari ies, se descarca, se produce o resetare, blocajele cad si se da posibilitatea unei indreptari spre puritate.

Yoga Nidra face referire la somn pentru ca mecanismul sau seamana mult cu un vis, cu singura diferenta ca scenariul este deja scris si trebuie doar sa il urmati. Aceasta tehnica utilizeaza o multitudine de simboluri universale extrem de puternice care fac sa iasa la suprafata emotiile refulate.

 

Beneficiile Yoga Nidra

  • Relaxarea si normalizarea intregului sistem psihic.
  • Detoxifierea emotionala
  • Ameliorarea somnului
  • Purificarea conștiinței pentru a avansa în practica de meditație

Yoga Nidra este indicata persoanelor deprimate, epuizate si apatice mental si emotional, dar in egala masura tuturor persoanelor care vor sa-si purifice mentalul. Aceasta practica intinereste si restaureaza planurile emotional si psihic ale personalitatii, da energie si inspiratie. Daca practicati 10-20 de minute seara, inainte de culcare, aceasta va ameliora considerabil somnul dumneavoastra. Metoda Yoga Nidra ajuta mult celor care au cautari spirituale, caci stabilizeaza si purifica profund mentalul.

 

Sankalpa

Sankalpa inseamna in sanscrita convingerea interioara profunda si intentia definite solemn de a urma o cale si actioneaza ca un program pentru subconstient care se va repeta in mod regulat pana ce el se va realiza. Scankalpa este o dorinta extrem de importanta, pe care este bine sa o repetati mental ca pe o afirmatie in timpul practicarii Yoga Nidra.

Cel mai bine, sankalpa se refera la dezvoltarea voastra spirituala, dar se poate pune deasemenea o dorinta legata de sanatatea voastra, de relatiile cu oamenii, de dezvoltarea personalitatii voastre.

Sa stiti cu exactitate ca toate gandurile pe care le-ati stabilit in Yoga Nidra devin extrem de puternice, ele pornesc din inconstientul profund si cu timpul devin realitatea vietii voastre.

Cu o practica regulata de 2-3 ori pe saptamana timp de 1-2 luni Yoga Nidra face sa cada atat mastile cat si obiceiurile uzate. Gustati din constiinta purificata si luati-va zborul prin meditatie.

 

Facebook Comments

Comments are closed.

%d blogeri au apreciat:

Send this to a friend