posturi yoga
Posturi yoga pentru un spate sanatos. – Partea a 3-a.
decembrie 6, 2017
darurile imperfectiunii
Darurile imperfectiunii: Renunta la perfectionism si iubeste-te fara conditii.
decembrie 12, 2017

Invataturile lui Buddha despre suferinta, ego si adevarata  natura.

buddha

 

In traditia Buddhista se spune ca fiecare dintre noi poate realiza starea de iluminare, de eliberare, (sau starea de Buddha) daca se elibereaza de ego.

 

Ce este starea de Buddha?

Buddha a fost o fiinta care a realizat starea de Buddha in urma cu 2500 de ani. In indicatiile lasate, Buddha spune ca orice om de rand are capacitatea de a realiza starea de Buddha (adica eliberarea de eu-l fals si trezirea la adevarata natura.) Nu exista nicio diferenta intre Sakyamuni Buddha si oamenii de rand.

Starea de Buddha, sau natura de Buddha, este o inima pura, pe care alte traditii o numesc Sine, Spirit Fundamental, sau Dumnezeu.

Natura lui Buddha (natura adevarata) este fara limite. Se spune ca oricat de rau sau ignorant ar fi un om, el nu isi pierde niciodata capacitatea de a reveni la starea sa naturala, starea de Buddha.

 


„Chiar ingropata in noroiul trupesc, chiar ascunsa sub radacinile dorintelor pamantesti, chiar uitata, capacitatea pe care o are omul de a deveni un Buddha nu este niciodata uitata complet.”


 

Din cauza ignorantei si a iluziei corpului si a mintii, oamenii cauta raspunsuri si pe Dumnezeu in afara lor.

 


„Oamenii ratacesc in mijlocul suferintelor lumii de nastere si de moarte fara sa stie ca ei insisi, in natura lor veritabila, pura si fara pete, au ascunsa bijuteria incomparabila a naturii lui Buddha. „


 

Si totusi, desi pare ca aceasta stare este identica cu conceptul de „suflet” din alte traditii, ea nu este.

 

Natura adevarata este puritate si pace.

Buddhistii spun ca natura noastra adevarata este intotdeauna pura si linistita, oricat de variate ar fi imprejurarile si oamenii din jur.

 


„Asa cum laptele este alb, chiar daca vaca este roscata, alba sau neagra, astfel, Natura lui Buddha este mereu pura, oricare ar fi conditia oamenilor si oricare ar fi faptele si consecintele lor.”


 

 

Ce este egoul?

ego

Conceptia unui EU (ego-personalitate) este un concept, o identitate, o entitate am putea spune, ceva ce a fost imaginat de o minte discriminanta, care, la inceput a primit-o, apoi, a devenit atasata ei, abandonandu-si in cele din urma natura adevarata.

 


„A iti imagina ca exista un „EU” permanent este un gand eronat, caci presupune ceea ce nu exista. In schimb, a nega natura lui Buddha este gresit deoarece se presupune ca nu exista ceea ce exista.”


 

Egoul este vazut in traditia Buddhista ca un strat gros de praf care ne acopera  vederea si ne impiedica sa ne cunoastem adevarata natura.

 


„Natura lui Buddha exista in fiecare, oricat de adanc ar fi ascunsa sub lacomie, manie si stupiditate. Natura noastra devarata nu poate fi nici pierduta nici distrusa, daca se indeparteaza impuritatile, ea va aparea mai devreme sau mai tarziu.”


 

De unde vine suferinta?

suferinta

Buddha a spus ca la baza suferintei omului stau dorinta si ignoranta. Acestea acopera natura noastra adevarata.

Dorinta da nastere pasiunilor, iar ignoranta da nastere discriminarii. Acestea sunt sursa tuturor celorlalte greseli: lacomia, mania, stupiditatea, eroarea, ura, gelozia, inselarea, orgoliul, dispretul, necumpatarea, egoismul.

 


„Dorintele omului sunt fara limite. Ele se aseamana cu setea unui om ce bea apa murdara: aceasta sete nu numai ca nu este niciodata potolita, dar ea creste continuu.

Cel ce cauta sa-si satsifaca dorintele nu face decat sa si le sporeasca si sa atraga o suferinta multipla.

Satisfactia dorintelor nu este niciodata completa: ea lasa totdeauna in urma ei o neliniste si o iritare care nu poate fi niciodata domolita.Pe de alta parte, daca satisfacerea dorintelor este contrariata, duce adesea omul la nebunie.”


 

Asadar, dorinta sta la baza suferintei, insa daca refuzam orice satisfacere a dorintelor, omul poate chiar innebuni. De aceea este bine sa urmam o cale de mijloc, sa avem discernamant si sa ne purificam mintea de dorintele care ne aduc suferinta, dar sa ne satisfacem dorintele care ne aduc implinire reala.

 

Ratacirea umana.


„In aceasta lume, oamenii inclina spre egoism si rautate. Ei nu stiu cum sa se iubeasca si sa se respecte unii pe altii. Se rivalizeaza si se cearta pentru lucruri marunte. Din aceasta cauza viata este un trist cerc de suferinta.”


 

Salvarea oferita de Buddha.

buddha

Buddha a lasat instructiuni pentru oricine vrea sa se elibereze din stransoarea eu-lui fals:

  1. Purificarea cugetului: eliminarea din minte a impuritatilor prin practicarea observarii constiente moment de moment.

In acest scop, Buddhismul pune la dispozitie o multime de tehnici de meditatie care trezesc atentia si constiinta. Aduse in lumina constiintei, impuritatile se dizolva precum niste bule de sapun.

  1. Comportamentul corect: aici intra actiunile corecte, vorba plina de compasiune, eliminarea completa a barfei, criticii, batjocurii, inselatoriei etc.. Atunci cand faptele noastre sunt corecte, nu incalcam legile universului si nu nedreptatim pe nimeni, nu ne cream karma, si deci nu ne cream lanturi aditionale de suferinta.

 

 

Sursa: Invatatura lui Buddha, Bukkyo Dendo Kyokai

Facebook Comments Box
Send this to a friend